الف) طبقه بندی مقالات:

1.       مقالات پژوهشی اصیل(Original research):

این دسته از مقالات شاید با ارزش ترین مقالات می باشد. زیرا این مقالات غالبا با موضوعات جدیدی منتشر می شوند و مباحث آنها قبلا مورد مطالعه قرار نگرفته است. در حقیقت این مقالات به دانش بشر اضافه می کنند.

2.       Review Article:

·          Narrative:

بیان کننده ها، مطالعاتی که قبلا انجام شده است مطالعه می شود، با دانش نگارنده اضافه می شود و با نگارش او نوشته می شود. در این نوع از مقالات نگارنده بایستی در امر نوشتن مقاله بسیار حرفه ای و با سابقه باشد و همچنین از اعتبار علمی بالایی برخوردار باشد.

·          Bibliographic:

محتوای مقالات طبقه بندی می شود و بخش های مهم آن به سوالات ما جواب می دهد. ارزش این مقالات در جستجوهاست. مهارت نویسندگان آنها نسبت به نویسندگان نوع قبلی کمتر است.

3.       Systematic Review:

·          جستجو بر مبنای یک پروتکل خاص صورت می گیرد و برای نگارش آنها دستورالعمل های خاصی وجود دارد.

·          محقق در این نوع مقاله سعی دارد به یک سوال خاص جواب دهد و از پرداختن به سایر حواشی اجتناب کند.

·          گزینش و انتخاب مقالات نیز دستورالعمل دارد.

·          استخراج مطالب از مقالات قبلی هم چهارچوب خاص خود را دارد.

4.       Surveys

5.       Case Report

و ...

در ژورنال ها عموما یک دسته بندی دیگر نیز وجود دارد که مقالات را به دو دسته تقسیم می کند:

1.       Editorial: این مقاله توسط نویسندگان مجله نگاشته شده است و جهت گیری هیئت تحریریه مجله از مسائل روز در چارچوب موضوع مجله است و یا نقدی است که نویسنگان مجله نسبت به مطالب مجله خود که در شماره قبل چاپ شده

2.       Commentary or letter to editor: این ستون به خوانندگان اجازه می دهد تا دیدگاه های خود را در مورد یک مقاله نوشته و انتظار چاپ داشته باشند.

نامه به سردبیر چیست؟What is letter to editor

اصلی ترین نکته این مقالات اینست که این دسته از نوشته ها اصولا برای نقد یک مطلب طراحی میشوند. نکته دیگر نیز اینست که برای نوشتن آنها بازه زمانی وجود دارد، مثلا مقالاتی که تا یک سال گذشته در مجله مورد نظر چاپ شده است قابلیت نقد دارد نه مقالات قدیمی تر.

اصلی ترین زوایای قابل بحث در باره نامه به سردبیر:

1.       بحث در مورد متودولوژی و روشهای پژوهش در مقاله.( بسیار قابل قبول است.)

2.       شیوه ارائه نتایج.

3.       بخش هایی در مورد بحث و نتیجه گیری مقاله.(بسیار جای نقد دارند.)

4.       در حالت دیگر می توانیم نقد نکنیم بلکه آن را مورد تایید قرار دهیم یا زوایای دیگر نیز به آن اضافه کنیم، که البته کمتر برای چاپ شدن مورد قبول قرار می گیرد. در این نوع نوشتن باید موارد زیر را رعایت کنیم:

·          باید از اغراق جلوگیری کنیم.

·          زاویه ای که ما به آن اضافه می کنیم بسیار مهم است. به بیان دیگر تاییدیه یا مطلبی که به آن اضافه می کنیم باید دارای منبع معتبر باشد. همچنین می توان بحث را تخصصی نمود و تجربیات شخصی را به آن اضافه نمود.

موضوع نقادانه برای نوشتن نامه به سردبیر اولویت دارد.

فرم نگارش نامه به سردبیر:

1.       معمولا اکثر مجلات انتظارات دارند تا عنوان ما با عنوان اصلی متفاوت باشد.

2.       حجم نگارش بایستی بین 400 تا 600 کلمه باشد.

3.       معملا بیش از دو یا سه نویسنده را نمی پذیرند و اصالت بر یک نویسنده است.

4.       معمولا اجازه داشتن 3 تا 4 منبع را میدهند. که اولین منبع همان مقاله ای است که در مورد آن نقد را می نویسیم.

5.       توصیه می شود رفرنس ها جدید باشند.

شیوه نگارش:

1.       پاراگراف اول ارزشی است که به کار نویسنده مقاله اصلی می دهیم.

2.       خطاب نامه به سردبیر است.(مثلا: To the dear editor)

3.       در بقیه پاراگراف ها توصیه می شود دو یا سه نقدی که بر مقاله وارد است در پاراگراف های جداگانه و به صورت اولویت بندی شده نوشته شود.

4.       در پاراگراف اول آخر آنچه را که آموختیم و آنچه که می خواهیم دیگران به آن بیشترین توجه را بکنند می نویسیم.

5.       در هر پاراگراف بایستی یک نقد و یک Fact باشد.

6.       پاراگراف ها نباید خیلی طولانی باشد.

7.       وابستگی سازمانی نویسنده نامه به سردبیر بایستی کاملا شفاف و قابل پیگیری باشد:

ترشته تحصیلی فعلی – مقطع تحصیلی فعلی – آخرین مدرک تحصیلی – آدرس – پست الکترونیک- تلفن- دانشگاه و یا سازمان متبوع و ...

چند توصیه برای نگارش بهتر به زبان انگلیسی:

1.       اگر به زبان تسلط کافی نداریم ابتدا مطلب را به زبان فارسی تهیه کرده سپس آن را ترجمه کنیم.

2.       تا جایی که می توانیم از غلط نگارشی و بخصوص غلط تایپی اجتناب کنیم.

3.       بعد از نگارش کامل و قبل از چاپ به هر تعداد افراد با تجربه که می شناسیم برای مطالعه و تصحیح نوشته خود را بدهیم.